Onko Apple liian kallis? Kyllä ja ei

2013-11-24T05:06:36+00:00 21.11.2013|Kategoriat: Artikkelit|

Ovatko Apple-tuotteet liian kalliita? Ainakin yksi mies on sitä mieltä – Microsoftin pääjohtaja Steve Ballmer. Hän on 11 miljardin dollarin omaisuudellaan maailman 43. rikkain mies, mutta ilmeisesti Apple iMac on hänen työpöydälleen liian kallis. Kenellä siihen sitten voi olla varaa?

Microsoft on keskittynyt vuoden 2009 mainonnassaan paljolti Apple-tuotteiden hintoihin, joita se pitää liian korkeina. Kuluttajan kannalta tässä piilee vaara, koska Microsoftin syytökset yhdistettynä maailmanlaajuiseen taloustaantumaan saattavat houkutella Applea laskemaan tuotteidensa hintaa lähemmäksi Windows-halpavalmistajien tasoa, tietenkin laadun kustannuksella.

Onneksi Apple on onnistunut vastaamaan lama-ajan haasteisiin tuomalla markkinoille aiempaa edullisempia, mutta silti ominaisuuksiltaan kehittyneitä tuotteita. Esimerkiksi vuoden 2009 uudet MacBook-kannettavat ovat aiempaa edullisempia, mutta käsittävät silti monia aiemmin vain MacBook Pro -sarjasta löytyneitä ominaisuuksia.

Microsoftin Ballmer on väärässä arvellessaan, että Apple-tuotteissa pelkkä logo maksaa 500 dollaria. Applen tietokoneet, käyttöjärjestelmä ja ohjelmistot ovat monin tavoin erilaisia kuin Microsoftin ja Windows-tietokoneiden tusinavalmistajien tuotteet. Niiden ominaisuudet, käytettävyys, laatu ja muotoilu ovat korkeammalla tasolla, ja siksi myös hinta on hieman korkeampi. Applen maailma on monin tavoin aivan erilainen kuin PC- ja Windows-maailma.

Jo puhtaan teknisellä tasolla käsitys Windows-tietokoneiden edullisuudesta muuttuu usein, jos tarkastellaan paljonko maksaisi Apple-koneista vakiona löytyvien ominaisuuksien lisääminen PC-laitteeseen jälkikäteen. MacBook ja iMac ovat kalliimpia, mutta myös huomattavasti parempia kuin halvimmat PC-kannettavat tai pöytäkoneet.

Kaikilla ei ole varaa Applen tuotteisiin, ja se on tietenkin ikävää. Silti ei voi sanoa, että Applen hinta on liian korkea. Apple ei kilpaile halpamarkkinoilla, eikä sen tule sitä tehdä. Laadusta tinkimisen tie ja tasokkaimman vaihtoehdon poistuminen markkinoilta olisi tappio kuluttajalle ja samalla kuolinisku Applelle.